top of page

יוגה שיבננדה ונדטה

קורות חייו של סוואמי שיבננדה, המורה הרוחני של זרם היוגה - 'שיבננדה ודנטה'


סוואמי שיבננדה (1887-1963)

סוואמי שיבננדה חי בין השנים 1887-1963, והיה אחד מהמורים הגדולים ליוגה של המאה העשרים. הוא הרוח החיה וההשראה מאחורי ארגון שיבננדה הבינלאומי, שיוסד על ידי תלמידו סוואמי וישנו דבננדה. שיבננדה הפיץ את המסרים הנעלים של תורת היוגה לשירות, מדיטציה והגשמה עצמית בכל העולם. הוא כתב למעלה מ-300 ספרים,

היוגה של סוואמי שיבננדה, לה קרא "יוגת הסינתזה", מכוונת להתפתחות הרמונית של היד (מעשיות), הלב (הרגש) והראש (האינטלקט) דרך תרגול קרמה יוגה, ראג'ה יוגה, ניאנה יוגה ובהקטי יוגה.


חייו המוקדמים

נולד בשנת 1887 בפטמדאי, טאמיל נאדו, דרום הודו, בשם קופוסוומי, הוא היה ילד מבריק בהישגיו בלימודים ובהתעמלות, ומגיל צעיר גילה נטייה חזקה להתפתחות רוחנית. קופוסוומי היה נער מבורך בשכל חריף ובלב רחב. הוא הצטיין בלימודיו, חס על עניים, חילק את מזונו עם הרעבים ושמר על בעלי החיים. הורי היו אנשים צנועים אשר ניהלו אורח חיים בעל אמות מוסר גבוהות, שנטמעו עמוק בנפשו של הנער.

קופוסוומי הצטיין בקול ערב ובכישרונות שירה ומשחק ולקח חלק בהצגות תיאטרון. כאשר סיים את לימודי האמנות בקולג' פנה ללימודי רפואה וגם שם בלט בחריצות ובהצטיינות יתרות.

בזמן שחבריו היו נוסעים לחופשות, קופוסוואמי העדיף להישאר בבית החולים, לטפל, ללמוד ולצפות בניתוחים. רוחו נטולת האנוכיות הובילה אותו לקריירה ענפה בתחום הרפואה.


ד"ר קופוסוומי

ב-1913 חש דוקטור קופוסוואמי הצעיר בדחף עז להגיע למלזיה ולמשש את יכולותיו הרפואיות. תוך פרק זמן קצר ניתנה לו האחריות לנהל בית חולים ,למרות גילו הצעיר. במהלך שנים נודע שמו כרופא מעולה והומניטרי. לעתים קרובות ויתר על דמי-ביקור של מטופליו, שלא יכלו להרשות לעצמם את עלות הטיפול. במקרים רבים סיפק תרופות בחינם לנזקקים. הוא נודע כרופא אדיב, שנון ובעל חוש הומור.

אנשים שהכירו אותו נהגו לומר שבורך במתנה אלוהית. הוא טיפל באנשים מכל המעמדות ובכל סוגי החולי. הוא הצליח לרפא גם מקרים שנראו כחסרי תקווה ואף מצא זמן להשתתף באירועים חברתיים. מאוחר יותר יעידו כתביו על החשיבות הרבה שייחס להשתלבות בחברה הסובבת, לנימוסים טובים ולדרך ארץ.

יום אחד הזדמן לו לרפא נזיר נודד אשר נתן לדוקטור את הספר Jiva Brahama Aikyan מאת שרי סוואמי סאטצ'ידננדה. הוא קרא בשקיקה רבה ספר זה וספרים רוחניים נוספים. והחל להקדיש זמן רב לתרגול יוגה וללימוד הבהגווד גיטה וכתבי קודש אחרים. בהדרגה דר' קופוסוומי הפך להיות מכונס יותר בעצמו ולא הפסיק להרהר בשאלות הגדולות של החיים. כעת חש שעליו לעזור לאנשים ברמה עמוקה יותר, לא רק לרפא את גופם הפיזי כי אם לעזור להם למצוא מזור לסבלם.


הסניאסי (נזיר) הגדול סוומי שיבננדה

בשנת 1923 דוקטור קופוסוואמי, שב ממלזיה להודו, מלא בתשוקה לגדילה רוחנית ולהארה. הוא הגיע למדרס שבדרום תת היבשת ושם התחיל במסע עלייה לרגל שכלל ביקור אצל מהטמות (נשמות גדולות) ובמקדשים. לאחר שבילה זמן מה בורנאסי עבר להימלאיה, והגיע לעיר הקדושה רישיקש (שפירושה מושב הקדושים) בחיפושיו אחר מקום לתרגול רוחני.

הוא התיישב בעיר שעל גדות הגנגס הקדוש ב-1924. באותה השנה פגש את הנזיר שרי סוואמי וישונננדה סראסווטי. הפגישה עם הנזיר הייתה צעד משמעותי בדרכו של קופוסוואמי. לאחר הכרות קצרה, ראה דוקטור קופוסוואמי בנזיר את מורהו הרוחני, ואילו הגורו הכיר בו כתלמיד וקיבל ממנו את נדר הסגפנות. המורה העניק לתלמידו את השם סוואמי שיבננדה סרסוואטי וכך נקרא מאז והלאה.

לאחר קבלת נדר זה, סוואמי שיבננדה, החל בסאדהנה (תרגול רוחני) יומיומי ואינטנסיבי, בטפס (סיגופים) למשך עשר השנים, שכללו צומות מתמשכים, מדיטציות של 12 שעות וטבילות ארוכות במימיו הקפואים של הגנגס בחורף בשעות שלפני זריחת החמה. ימים שלמים ניזון רק מלחם שצבר בבקתתו וממים שהביא מהנהר. בכל תקופת הסדהנה לא זנח את הטיפול בחולים. הוא לא הסתפק בריפוי, הוא גם סעד, האכיל, קיבץ עבורם נדבות ונשא את חוליו אל בית החולים בעת הצורך.

באותה תקופת סגפנות נזירים עמיתים רבים נמשכו אל סוואמי שיבננדה, אל דרכו ולהשראתו הרוחנית. בתום הסדהנה היה שיבננדה למורה יוגה חשוב ביותר בהודו.

נזירים רבים הוסיפו להצטרף אליו בשל הדוגמה החיה שהיווה עבורם כאדם המסוגל להגשים את הערכים הגבוהים אשר הוא מדבר עליהם.

למרות שכמעט לא עזב את רישיקש מעולם (להוציא שני מסעות בהודו) התפשטה תורתו במהירות. בתקופת הסיגוף תרגל את כל סוגי היוגה והחל לחבר את כתביו, שבראשיתם היו מעין הנחיות שנתן לעצמו: "ותר על מלח, ותר על סוכר, ותר על תבלינים, ותר על ירקות, ותר על צ'אטני, ותר על תמרהינדי…". לא במקרה בין האסאנות (תנוחות) הבסיסיות של שיבננדה יוגה ישנן כאלה המסייעות לנו לתרגל ויתור. עוד כתב סוואמי שיבננדה: "הימנע מרשע, אל תנקום, החזר טובה כנגד רעה, הבלג על עלבון ועל חבלה…".


סוואמי שיבננדה, מורה בעל שם בינלאומי


סוואמי שיבננדה הפך למורה ליוגה ידוע בעל שם עולמי.הוא עזב את רישיקש לעיתים נדירות. הוא כתב יותר מ-300 ספרי יוגה ופילוסופיה בכתב-יד בשפה פשוטה ובהירה, ממש כמו אותם פתקים ששרבט בבקתה בשנות הסיגוף שלו ברישיקש: "… לעולם אל תהיה נמהר או מרושע, אין דבר לשנוא בעולם. שנאה היא בורות. יש להיפטר מכל תיעוב ע"י אהבה וחקירה עצמית…".

סוואמי שיבננדה סרסוואטי כתב בסגנון מאוד ישיר, מתפרץ בדינמיות ובאנרגיה הרוחנית שלו. רבים מאלו שקראו את ספריו חשו כי דבריו נוגעים בחייהם באופן העמוק ביותר ושנוצר בהם שינוי, וכך הגיעו מכל רחבי הודו ומכל קצוות העולם לקבל הנחיה ישירה וליהנות מנוכחותו הקדושה.

ב-1936 ייסד סוואמי שיבננדה את Divine Life Society על גדות הגנגס. עם הזמן הפך הארגון לחובק עולם ולמפיץ מסרים של חוכמה רוחנית ושירות בלתי אנוכי.

סוואמי וישנו דבננדה, אחד מתלמידיו הגדולים של סוואמי שיבננדה הוא האיש שהביא את תורתו של המורה למערב כאשר נשלח על ידו לשם כך ב-1957. סוואמי וישנו דבננדה הוא מייסדו של ארגון שיבננדה ליוגה וודנטה ונודע בשם "הסוואמי הטייס", בשל מסעותיו המרובות בעולם במטוס השלום שלו לשם יישוב סכסוכים. לארגון שיבננדה הבינלאומי מרכזים ללימוד יוגה, מדיטציה ודמיון מודרך בכל העולם, כמו גם אשראמים להכשרת מורי יוגה בשיטת שיבננדה. ארגון החיים האלוהיים מוציא לאור ספרים וכתבי עת ומי שמבקר ברישיקש יכול לסור לשם ולבקר במקום שבו איש חכם הפך למורה דגול.

לבו של סוואמי שיבננדה חדל לפעום בשנת 1963. הוא הותיר אחריו מורשת ותרבות יוגה עמוקה וחכמה שמאפשרת לכל אדם להיות חלק מהיקום. (מתוך האתר של שיבננדה ישראל)



bottom of page